W poniedziałek ulicami Pruszkowa przejedzie rowerowa Masa Krytyczna. Od organizatorów otrzymaliśmy treść petycji, która zostanie skierowana do władz miasta i powiatu.
Petycję będzie można podpisywać przed startem Pruszkowskiej Masy Krytycznej w poniedziałek 25 marca o godz 17.30 przy Pałacu Ślubów (pl. Jana Pawła II).
Treść petycji:
„My, niżej podpisani mieszkańcy Pruszkowa i okolic chcemy, żeby Pruszków stał się miastem przyjaznym dla rowerzystów. Przestaliśmy traktować rower wyłącznie jako środek rekreacji i coraz więcej z nas codziennie dojeżdża rowerem do pracy, szkoły, na zakupy oraz spotkania ze znajomymi. W dobie rosnących kosztów eksploatacji samochodów i problemów ze znalezieniem miejsca parkingowego rower stał się dla nas szybkim i ekonomicznym środkiem transportu.
Niestety, obecny stan infrastruktury rowerowej nie spełnia naszych oczekiwań, ponieważ drogi rowerowe są często niefunkcjonalne, a nawet niebezpieczne. Nawierzchnia z kostki bitumicznej jest przeważnie nierówna, co znacznie pogarsza komfort i bezpieczeństwo jazdy. Przeszkodą są również znaki i słupy zajmujące przestrzeń ścieżek rowerowych.
Zwracamy się do Pana z prośbą o uwzględnienie potrzeb rowerzystów, o poprawę istniejącej infrastruktury oraz o budowę nowych udogodnień poprawiających komfort i bezpieczeństwo cyklistów w Pruszkowie.
Nasze postulaty:
1. Remont istniejących już ścieżek rowerowych poprzez zastosowanie nawierzchni bitumicznych i oddzielenie ich od chodników.
2. Konsultowanie ze społecznością lokalną i organizacjami społecznymi założeń i projektów przebudów dróg publicznych w Pruszkowie.
3. Opracowanie programu rozwoju ruchu rowerowego dla Pruszkowa, jako dokumentu będącego podstawą do tworzenia bezpiecznej, funkcjonalnej i przyjaznej użytkownikom sieci rowerowej.
Dokument ten powinien obejmować realizację ciągów rowerowych łączących najważniejsze miejsca w naszym mieście, i umożliwiających wykorzystanie roweru w codziennych podróżach lub dojazdach.
4. Obniżenie krawężników na przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych do wysokości 0 cm
5. Zadaszone parkingi rowerowe, z monitoringiem i bezpiecznymi stojakami typy Sheffiled (odwrócone „U”) w strategicznych miejscach naszego miasta, tj. przy stacji PKP, stacji WKD Pruszków, Pałacyku Sokoła, Pałacu Ślubów, Urzędzie Miasta. W pierwszej kolejności należy skupić się na stacjach i przystankach kolejowych w celu utworzenia przy nich prakingów typy Bike&Ride.
6. Działania miękkie (kontrapasy, ciągi pieszo-rowerowe, usuwanie usterek na istniejących drogach rowerowych, uspokajanie ruchu), a także w okresie zimowym większa dbałość o odśnieżanie rowerowych ciągów komunikacyjnych.
Realizacja powyższych zadań sprawi, że poruszanie się rowerem w naszym mieście stanie się bezpieczniejsze, szybsze i bardziej komfortowe. Mając do dyspozycji infrastrukturę rowerową na wysokim poziomie, więcej mieszkańców naszego miasta przesiądzie się na rowery, zaś Pruszków uzyska następujące korzyści:
- zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego, a co za tym idzie, zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza oraz natężenia hałasu,
- osoby, które muszą poruszać się samochodami zyskają więcej wolnych miejsc parkingowych, co jest szczególnie ważne w perspektywie powstania stref płatnego parkowania,
- mieszkańcy, którzy przesiądą się na rowery będą zdrowsi i bardziej zadowoleni,
- rowerzyści ożywią centrum naszego miasta, ponieważ są dobrą grupą klientów dla przedsiębiorstw zlokalizowanych w jego obrębie,
- usytuowanie miasta sprawia, że będzie miejscem przejazdu wielu rowerzystów z Warszawy, którzy doceniają walory zielonych terenów otaczających Pruszków,
- duża ilość rowerzystów w mieście poprawi wizerunek Pruszkowa i będzie elementem jego spójnego obrazu jako miasta przyjaznego rowerzystom. Jest tu tor kolarski i wiele atrakcyjnych dla rowerzystów terenów.”
[facebook_like_button]