Podstawy certyfikacji ISO

Niejednokrotnie okazuje się, że wprowadzenie certyfikacji ISO jest dla firmy wręcz niezbędne. Kontrahenci, zwłaszcza ci zagraniczni, zwracają ogromną uwagę na to, czy przedsiębiorstwo może pochwalić się spełnianiem norm International Organization for Standardization (ISO). Firmom, które dobrze prosperują, certyfikacja ta z kolei może pomóc w zdobyciu nowych rynków zbytu.

Czym jest ISO?

Jest to międzynarodowa organizacja czuwająca nad standaryzacją. Ma charakter pozarządowy. Co ciekawe ISO to nie jest skrót pełnej nazwy, ale właśnie nazwa sama w sobie. Dokładne pochodzenie składających się na nią liter jest różnorodnie tłumaczone w zależności od kraju. Istnieje nawet legenda (niestety nieprawdziwa), że ISO pochodzi od greckiego słowa „isos” oznaczającego równość.

Organizacja ma swoją siedzibę w Genewie. Zajmuje się przede wszystkim tworzeniem międzynarodowych norm.

Co kontrolują normy ISO?

Należy zwrócić uwagę, na fakt, że certyfikacja ISO nie odnosi się do jakości produktu, ale do zarządzania jego produkcją. Firma posiadająca taki certyfikat nie może więc nim znakować swoich wyrobów. Dopiero wykupienie praw do posługiwania się znakiem ISO zezwala na umieszczanie go na przykład na materiałach reklamowych.

Posiadanie potwierdzenia spełniania norm ISO często diametralnie zmienia wizerunek przedsiębiorstwa i przyciąga nowych klientów.

Nie da się zaprzeczyć, że polepszenie procesu produkcyjnego i jego ścisła kontrola, może mieć znaczny wpływ na jakość oferowanych dóbr. Ważną rolę gra też tutaj pewien aspekt psychologiczny. Utarło się w społeczeństwie, że firmy spełniające certyfikaty ISO są zwyczajnie lepsze.

Uzyskanie certyfikatu

To czy przedsiębiorstwo spełnia wymagania ISO, ocenia firma certyfikująca. Po przejściu skomplikowanej procedury kontrolnej i wpłaceniu odpowiedniej kwoty przedsiębiorstwo otrzymuje zaświadczenie o spełnianiu danej normy (poszczególne dokumenty mogą dotyczyć ochrony środowiska, zarządzania bezpieczeństwem bądź jakością).

Uzyskanie niektórych certyfikatów ISO nie wymaga zatrudnienia zewnętrznej firmy certyfikującej. Na przykład, aby wdrożyć normę ISO 26000, wystarczy przedstawić raport.

Certyfikacja ISO jest bardzo ważna z dwóch powodów. Po pierwsze poprawia proces produkcyjny w firmie. Po drugie ma bardzo pozytywny wpływ na wizerunek.

Podobne wiadomości:

Alhambra – dobry wybór dla naprawdę licznej rodziny Alhambra – dobry wybór dla naprawdę licznej rodziny
Miejskie auto z emocjami Miejskie auto z emocjami
Elegancki jak coupe i praktyczny jak kombi – nowy Seat Toledo Elegancki jak coupe i praktyczny jak kombi – nowy Seat Toledo
Sportowa duchem – SEAT IBIZA SC Sportowa duchem – SEAT IBIZA SC

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.