Fatalne błędy w pruszkowskiej komunikacji

Miał być wielki przełom, a wyszło jak zwykle. Brak rozkładów, niedoinformowani kierowcy i słabo oznaczone autobusy to duże minusy dla komunikacji w Pruszkowie, która ruszyła z Nowym Rokiem.

Od 1 stycznia w Pruszkowie funkcjonuje komunikacja miejska, na którą składają się cztery linie autobusowe. Prawdziwym sprawdzianem dla systemu była środa, czyli pierwszy roboczy dzień w 2013 roku. Niestety musimy wypunktować władzę za poważne błędy.

Czytelnicy od rana alarmowali nas o trudnościach w korzystaniu z komunikacji. W godzinach popołudniowych sprawdziliśmy dla Was linie nr 1 i 2, które kursują po południowej stronie miasta.

Po pierwsze – rozkłady jazdy

Nie da się korzystać z komunikacji bez znajomości rozkładów jazdy. Te na stronie Urzędu Miasta pojawiły się po Świętach Bożego Narodzenia. Przy okazji ostrzegamy przed bólem szyi przy patrzeniu na nie. Niestety urzędnikom zabrakło wyobraźni, gdyż zamieścili rozkłady przekręcone.

Jeśli chodzi o rozkłady na przystankach to plus dla PKS Grodzisk, który nie tylko, że zdążył. Rozkłady są także czytelne. Widać na nich całą trasę linii nr 2 oraz godziny odjazdu z danego miejsca. Niestety z tego obowiązku nie wywiązała się firma Europa Express City, która obsługuje linię nr 1 (os. Staszica – PKP Pruszków).

- Próżno tu szukać rozkładu – narzekała pani Halina na przystanku Chopina/Pałacyk „Sokoła”. O braku rozkładu słyszeliśmy nie tylko od niej, ale także z innych części miasta.

- Mamy obiecane od przewoźników, że dziś wieczorem, a najpóźniej w czwartek na wszystkich przystankach rozkłady zostaną wywieszone – powiedział nam wiceprezydent Pruszkowa Andrzej Kurzela. Potwierdzamy, że po godz. 18.00 na wszystkich przystankach „jedynki” wciąż nie było rozkładów.

Do takiej sytuacji na pewno by nie doszło, gdyby za komunikację wciąż był odpowiedzialny warszawski ZTM. Problem pewnie mógłby się nie pojawić również wobec umowy, która obarczałaby tym obowiązkiem urząd pruszkowski.

- Staraliśmy się jak najwięcej obowiązków narzucić przewoźnikom, ponieważ mamy zbyt mało ludzi. Nie zatrudnialiśmy nikogo dodatkowo ze względu na uruchomienie własnej komunikacji – tłumaczył Kurzela. Wiceprezydent dodał, że rozkład linii nr 1 jest prawie taki sam, jak przed Nowym Rokiem L11. Jednocześnie nie spodziewał się, że ZTM zdejmie rozkłady ze swoich słupków.

Po drugie – niewiedza kierowców

„Kierowcy na linii nr 2 są niedoinformowani. Nie wiedzą, że można jeździć na kartę miejską” – alarmował w środowy ranek czytelnik Jacek. Z jego relacji wynika, że kierowca był bardzo nieuprzejmy.

- Dochodziły mnie słuchy o nieprawidłowościach ze strony kierowców. Słyszałem o przypadku, gdy kierowca pobierał opłatę za bagaż podręczny, co jest bezprawne – podkreślił Andrzej Kurzela. – To jest karygodne i nie może się zdarzyć nawet jedna taka sytuacja – dodał.

Wiceprezydent Pruszkowa próbował jednocześnie tłumaczyć firmę PKS Grodzisk faktem zatrudnienia nowych kierowców, ale zagroził, że w przypadku powtórki takich sytuacji będą wyciągnięte konsekwencje wobec firmy przewozowej.

Po trzecie – oznakowanie pojazdów

Mieszkańcy chwalą sobie oznakowanie autobusów, na których widnieje numer linii oraz herb miasta. My jednak mamy zastrzeżenia. Na linii nr 1 kursuje autobus niskopodłogowy, który wyposażony jest w wyświetlacze elektroniczne z przodu i z tyłu. Niestety wyświetlacze te nie zostały wykorzystane, co utrudnia zidentyfikowanie pojazdu w porze wieczornej. A przecież „L11″ świeciło z daleka na tym samym autobusie.

- Zwrócę na to uwagę firmie przewozowej – obiecał wiceprezydent Kurzela.

W tym temacie zawalił także PKS Grodzisk. Mikrobusy linii nr 2 są oznaczone, ale tylko z przodu.

Nowa komunikacja w Pruszkowie

Do końca 2012 roku w Pruszkowie funkcjonowała linia L11 łącząca Osiedle Staszica ze stacją PKP, linia L12, na której autobusy kursowały po północnej stronie torów między Pruszkowem i Piastowem oraz połączenie Pruszkowa z Komorowem. Te trzy trasy zostały utrzymane, choć zyskały nową numerację – odpowiednio 1, 3 i 2. Miasto zrezygnowało ze współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego w ramach funkcjonowania linii L11 i postanowiło uruchomić komunikację samodzielnie. Jednocześnie powstała nowa linia 4, która od 2 stycznia kursuje po Gąsinie.

[zapoznaj się z trasami i zasadami funkcjonowania komunikacji]

Niestety władzom i urzędnikom zabrakło doświadczenia. Trzy tak poważne błędy na samym początku funkcjonowania zintegrowanej komunikacji miejskiej w Pruszkowie studzą entuzjazm i nadzieję na lepsze jutro w mieście. Wydawało się, że obecne władze, z prezydentem Janem Starzyńskim na czele, wreszcie sprostają oczekiwaniom mieszkańców. Niestety rzeczywistość się nie zmieniła.

Miasto obiecuje poprawę sytuacji, a my obiecujemy, że to sprawdzimy.

Źródło fot.: Regio-Media

[facebook_like_button]

Tagi: , , ,

Podobne wiadomości:

Zmiana w pruszkowskiej komunikacji Zmiana w pruszkowskiej komunikacji
Komunikacja pruszkowska i PKS w święta Komunikacja pruszkowska i PKS w święta
Linie nr 4 i 5 będą połączone? Linie nr 4 i 5 będą połączone?
Specjalne rozkłady na Wszystkich Świętych Specjalne rozkłady na Wszystkich Świętych

Dodaj komentarz