Seat Ibiza – 31 lat tradycji

SEAT Ibiza to samochód, na którego przykładzie można prześledzić ostatnie 31 lat historii marki, której dzieje odzwierciedlają zmiany gospodarcze, zachodzące w tym czasie w Hiszpanii. Auto na nowo, w nowoczesny sposób, zmotoryzowało ten kraj. Dzięki współpracy z koncernem Volkswagen Ibiza już w latach 90-tych XX wieku stała się bardzo interesującą alternatywą dla osób poszukujących auta segmentu B, które byłoby zaawansowane technologicznie i wyróżniałoby się pełnym fantazji designem.

Filozofia modelu i jego pierwsze wcielenia

SEAT Ibiza pojawił się na rynku w roku 1984. Był to pierwszy samochód firmy SEAT, jako całkowicie hiszpańskiego przedsiębiorstwa. W 1980 roku SEAT zakończył współpracę z turyńskim koncernem Fiat, swoim wieloletnim udziałowcem. Według projektu Giorgetto Giugiaro, powstał samochód segmentu B oferowany jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, który wyposażono w silniki benzynowe, skonstruowane we współpracy z Porsche, i jedną jednostkę wysokoprężną. SEAT konsekwentnie trzymał się tych dwóch wariantów nadwozia aż do roku 2008, kiedy w ofercie pojawił się SEAT Ibiza ST będący wersją kombi popularnego modelu. Bazujące na Ibizie auta o nadwoziu sedan, kombi i coupé oferowano pod nazwą Cordoba i promowano jako osobny model. Ibiza pierwszej generacji, dzięki wystarczającej przestrzeni, od początku pełniła rolę samochodu uniwersalnego. Tak pozostało do dziś. Wyposażono ją w szeroką gamę motorów i wersji, co pozwalało wybrać zarówno wariant sprawdzający się w mieście, jak i ten o sportowym zacięciu. Wydania sportowe pierwotnie określano, zgodnie z nomenklaturą VW, jako GTi, a od lat 90-tych ubiegłego stulecia nadano im nazwę Cupra, którą stosuje się zresztą do dziś. Więcej szczegółów na temat nowej Ibizy zajdziecie również na stronie dealera http://www.biacomex.seat-auto.pl/.

Ibiza ery Volkswagena

Koncern Volkswagen stając się większościowym udziałowcem SEAT-a, z jednej strony dyskontował rynkowy sukces modelu pierwszej generacji, a z drugiej bardzo intensywnie pracował nad odpowiednim uplasowaniem hiszpańskiej marki w swoim portfolio, które powiększyło się o Škodę – po zmianach w Europie centralnej. SEAT miał technologicznie coraz bardziej zbliżać się do samochodów Volkswagen i stanowić markę o zacięciu rozrywkowym oraz sportowym. Efektem takiego podejścia było stworzenie modelu Ibiza II i III, które produkowano odpowiednio w latach 1993 – 2002 oraz 2002 – 2008. Wszystkie te auta oparte były na platformie podłogowej VW Polo. Kontynuacją koncepcji było pojawianie się w 2008 roku Ibizy IV. W roku 2015 wprowadzono kolejne wcielenie auta, pokazując jeszcze bardziej indywidualny charakter modelu oraz przywiązanie do zaawansowanych technicznie rozwiązań.

SEAT Ibiza stał się jednym z najbardziej interesujących modeli w swojej klasie. W każdej generacji projektowano go z dbałością o detale techniczne, zapewniając mu dynamiczny i niepowtarzalny wygląd.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Podobne wiadomości:

Alhambra – dobry wybór dla naprawdę licznej rodziny Alhambra – dobry wybór dla naprawdę licznej rodziny
Miejskie auto z emocjami Miejskie auto z emocjami
Elegancki jak coupe i praktyczny jak kombi – nowy Seat Toledo Elegancki jak coupe i praktyczny jak kombi – nowy Seat Toledo
Sportowa duchem – SEAT IBIZA SC Sportowa duchem – SEAT IBIZA SC

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.